70-talslampan är fortfarande populär
Den ursprungliga, klassiska och stilrena Modell 172, inspirerad av sinusvågor, designades redan 1971. Bakom denna ikoniska lampa står arkitekten och designern Poul Christiansen, som har haft ett livslångt samarbete med Le Klint och designat lampor i över 40 år.
Framstående designers
Förhållandet till Le Klint började redan när Poul studerade på Konstakademins Arkitektskola. Där tillbringade han sina dagar i hjärtat av Köpenhamn, där han också passerade Le Klints butik och showroom på Store Kirkestræde. Bland designerna som tidigare hade samarbetat med Le Klint fanns namn som Mogens Koch, Vilhelm Wohlert, Hvidt & Mølgaard och Klint-familjen med Kaare Klint i spetsen - alla ikoner för den unge arkitektspiran.
Mötet med Le Klint
Det var paret Bock som mötte Poul i Le Klint-butiken när han kom in med sina idéer för en ny design. Allan Bock var Le Klints försäljningsdirektör i många år, medan fru Bock skötte den dagliga driften av butiken. Pouls idéer fångade Bock-parets intresse. Kravet var dock att den kommande lampan skulle kunna vecklas ut från en enda rektangulär bit. Inspirerad av arenor, idrottshallar, kyrkor och operahuset i Sydney började Poul med papper, linjaler, former och vikningar. Mallarna i kartong och akryl blev större. Med Pouls egna ord såg hans rum mest ut som en gryta med popcorn som hade poppat hela dagen.
Direktören blev entusiastisk
I processen upptäckte Poul en ny formgivning inom vikta konstruktioner. Det resulterade i ett förslag till en vikt pendel, där uttrycket var nytt och annorlunda jämfört med de befintliga Le Klint-modellerna. Lampan var vikt enligt kurvor på en enda rektangulär bit. Poul Christiansen presenterade lampan för Allan Bock, som tog den med till fabriken i Odense. Enligt uppgift blev den dåvarande Le Klint-direktören, Jan Klint, mycket entusiastisk. De första modellerna sattes i produktion. Men Poul Christiansen hade mer i beredskap.
Flera experiment på ritbordet
År 1970 fick Poul, efter ansökan och i samarbete med Le Klint, möjlighet till en separatutställning med titeln "Ljusskulpturer", som skulle äga rum i januari 1971 på Den Permanente, Köpenhamns främsta utställnings- och försäljningsplats för dansk konsthantverk vid den tiden. Utställningen skulle bygga på flera av Pouls befintliga experiment samt idéer som ännu inte hade förverkligats. Direktören för Le Klint, Jan Klint, stödde projektet helhjärtat och utöver fabrikens verkstad ställde han en bil - en vit Ford Cortina - till fri disposition. Poul hade en önskan att utveckla en lampa med en klotform. Här kom matematiska formler och sinusvågen till hans hjälp. Några dagar före utställningens öppnande stod Poul Christiansen med en enda stor lampa, som fick en vacker upphängning i det största fönstret. Modell 172 blev klar för produktion 1971 precis innan utställningen och är än i dag i produktion i olika varianter. Lampan fick senare beteckningen Modell 172 och har med tiden blivit en av Le Klints mest kända och sålda lampor.