Det unika hantverket

Le Klint är idag ett modernt produktionsföretag som samtidigt håller fast vid en stark tradition av hantverk. Här finns inget som kallas löpande band-arbete eller massproduktion. Det klassiska hantverket upprätthålls av de så kallade vikningsteknikerna.

"Virkningstekniker"

Le Klints vikningsmedarbetare, som de kallas, är något alldeles speciellt. Ingen annanstans än i Odense har man bevarat konsten att vika lampskärmar som ett hantverk. Men det är också bara hos Le Klint som man tillverkar korsplisserade skärmar. Vikningshantverket är samtidigt en synonym för den långa traditionen av dansk design som produceras i Danmark. Med en Le Klint-lampa får man autenticitet, originalitet och den särskilda berättelsen som är en del av företaget. Många ingenjörer har försökt att skapa maskiner som kan konsten att vika korsplisseringar, men det har visat sig vara mycket svårt och har ännu inte slagit ut hantverket.

Origami

Det är det japanska ordet origami som ger namn åt konsten att vika papper. Ori betyder att vika, medan kami betyder papper, och eftersom detta uttalas gami har det alltså blivit ordet "origami". Konstformen uppstod ursprungligen i Kina, men blev sedan fulländad i Japan. I båda länderna hade man tradition för rispapperlampor och lyktor i papper. Japan är idag en av Le Klints största marknader, eftersom det på många sätt finns ett släktskap mellan skandinavisk och japansk formgivning.

Bilden visar vikrummet så som det såg ut på 1960-talet. Då bar medarbetarna vita rockar.

Långa anställningsförhållanden

Det tar en vikningstekniker ungefär ett år att lära sig tekniken och mellan två till tre år att bemästra alla modeller som finns i sortimentet. Många av vikningsmedarbetarna har varit anställda i otaliga år, och internt i företaget skämtas det om att de nyanställda inte tas på allvar förrän de har firat sitt 25-årsjubileum.

  • På bilden ovan ses vikningsteknikern Bente Madsen i färd med att vika en Modell 1.
  • Här ses hon 18 år senare på exakt samma plats i vikrummet.

Mönstren präglas

Vikningsmedarbetarna lär sig både att vika de räta plisséerna som på den klassiska Model 1 och de böljande vecken på Sinus Line. Plisséerna viks efter präglade mönster i papper eller plastmaterial. Linjerna är inte skurna i materialet, utan präglade som linjer man kan vika efter. Präglingsmaskinen, som är utvecklad hos Le Klint, består av en mässingsvals som präglar mönstren i en rulle material. Det finns därför en vals för varje enskild modell.

Från prägningsmaskin till vikning och sömnad

När materialet är präglat, skärs det i bitar som motsvarar en lampa eller lampskärm, och vikningen kan börja. Efter vikningen sys skärmarna med en söm, naturligtvis på insidan där det är möjligt, och skärmen vänds så att sömmen inte är synlig. När lampan är präglad, vikt och sydd, hamnar den i kvalitetsavdelningen. Lampan har redan vid det här stadiet i processen gått igenom flera faser, och det hålls kontinuerligt koll på om det finns fel i materialet, eller om det har skett något fel under vikningsarbetet eller sömnaden. Det är här lampan slutkontrolleras genom att vända, rotera och noggrant studera den en sista gång innan den packas ner med sladd och sockel för att sedan skickas ut på sin transportresa till rätt ägare.

Vikningsteknikernas fingerfärdighet

Vikningsteknikernas stora fingerfärdighet har under åren omsatt designernas modellförslag, och de tas med i överväganden när nya idéer ska omvandlas till faktisk produktion.